Dlaczego Meta grozi zabiciem Facebooka i Instagrama w Europie
Meta, firma macierzysta Facebooka i Instagrama, grozi zamknięciem swojej działalności w Europie, jeśli unijne organy regulacyjne nie zezwolą firmie na udostępnianie danych osobowych użytkowników z powrotem do Stanów Zjednoczonych. Zgłoszenie SEC odnosi się do kluczowego orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Shrems II, w którym uznano, że istniejące od dawna narzędzie wymiany danych UE/USA, Tarcza Prywatności, nie jest już legalne.
Posunięcie to rzuca światło na praktyki gromadzenia i przesyłania danych stosowane przez kilka dużych firm technologicznych, chociaż Meta jako pierwsza wydała oficjalne oświadczenie na temat sytuacji i tego, jak może ona wpłynąć na jej działalność — i jej użytkowników.
Czy Meta ma zamiar wyciągnąć Facebooka i Instagrama z Europy?
Dlaczego Meta grozi wycofaniem Facebooka i Instagrama z Europy?
w całości Zgłoszenie SECMeta wyjaśnia, że ostatnie zmiany w Tarczy Prywatności zasadniczo zmienią ich model biznesowy, uniemożliwiając oferowanie istniejących „produktów i usług” europejskim użytkownikom.
Jeśli nowe transatlantyckie ramy przesyłania danych nie zostaną przyjęte i nie będziemy mogli nadal polegać na SCC lub na innych alternatywnych środkach przesyłania danych z Europy do Stanów Zjednoczonych, prawdopodobnie nie będziemy w stanie oferować szeregu naszych najważniejszych produktów i serwisów, w tym Facebooka i Instagrama, w Europie, które miałyby istotny i niekorzystny wpływ na naszą działalność, sytuację finansową i wyniki operacyjne.
Podstawową działalnością Meta jest sprzedaż powierzchni reklamowych na podstawie danych, które gromadzi o swoich użytkownikach. Konta na Instagramie i Facebooku mają od 400 do 500 milionów użytkowników. Utrata tych danych byłaby niezwykle szkodliwa dla ukierunkowanych reklam Meta (mimo że Meta twierdzi inaczej).
Dlaczego Tarcza Prywatności nie jest już legalna?
Tak więc w 2011 roku austriacki prawnik Maximillian Schrems przeanalizował 1222 strony informacji na jego temat, które Facebook posiadał po tym, jak poprosił firmę o dane. Odkrył, że Facebook przechowywał informacje, które, jak sądził, usunął z usługi, wraz z innymi informacjami, które zostały udostępnione bez jego zgody. Schrems złożył skargę do irlandzkiego komisarza ds. ochrony danych, gdzie Facebook był zarejestrowany do celów podatkowych.
Cofnijmy się do 2020 r., a Trybunał Sprawiedliwości UE stwierdził, że Tarcza Prywatności, prawo umożliwiające amerykańskim firmom i władzom gromadzenie informacji o obywatelach UE, była zasadniczo wadliwa. Tarcza Prywatności nie zapewniała wystarczającej ochrony danych użytkowników z UE (w UE przepisy dotyczące ochrony danych użytkowników są bardziej rygorystyczne niż w USA) i nie zapewniała obywatelom UE odpowiednich środków do rozstrzygania sporów z rządem USA dotyczących naruszeń prywatności danych osobowych.
Ponieważ mechanizm przesyłania danych Tarczy Prywatności przestanie być zgodny z prawem, firmy takie jak Meta, Google, Amazon i Microsoft będą musiały rozważyć swoją działalność w Europie. Biorąc pod uwagę, że usługi przetwarzania w chmurze oferowane przez Google, Amazon i Microsoft stanowią ogromną część internetu, jaki znamy, Meta nie jest jedyną dużą firmą technologiczną, która boryka się z poważnymi problemami związanymi z danymi.
Czy Meta pociągnie Facebooka i Instagrama?
Większość ekspertów branżowych uważa oświadczenie Meta za pustą groźbę. Organy regulacyjne Unii Europejskiej od miesięcy współpracują ze swoimi amerykańskimi odpowiednikami, próbując ukształtować nową umowę. Po prostu nie przekroczył jeszcze granicy, a ponieważ cena akcji Meta i wartość firmy spadają gdzie indziej, zmiana punktu ciężkości jest użytecznym rozproszeniem uwagi giganta mediów społecznościowych.
W e-mailowym oświadczeniu rzecznik Meta powiedział: „Absolutnie nie chcemy ani nie planujemy wycofania się z Europy, ale prosta rzeczywistość jest taka, że Meta i wiele innych firm, organizacji i usług polega na transferach danych między UE a US w celu świadczenia usług globalnych”, powtarzając chęć firmy do pomocy w zawarciu nowej umowy dotyczącej danych.
Krótko mówiąc, wycofanie się Meta z Europy nie przynosi żadnych korzyści. Zatankowałby cenę akcji, wytarłby miliardy z jej wartości i odciął miliony użytkowników od swoich usług. Nie ma wątpliwości, że Tarcza Prywatności ostatecznie wejdzie w życie, ale prawdopodobnie będzie zapewniać bardziej rygorystyczną ochronę danych obywateli UE niż poprzednie porozumienie.
Do tego czasu europejscy użytkownicy Facebooka i Instagrama nie mają się czym martwić.