Korzyści z podejścia marketingowego zorientowanego na klienta
Być może zastanawiasz się, dlaczego „koncentracja na kliencie” od lat znajduje się w centrum biznesu. Ano dlatego, że umieszczanie klientów w samym centrum firmowego wszechświata się opłaca! Ludzie są mniej zainteresowani tym, jak działasz lub zarządzasz swoimi procesami, a bardziej skupiają się na uzyskaniu wartości. Twoim zadaniem jest uczynienie tego procesu tak łatwym i płynnym, jak to tylko możliwe. Może się wydawać, że nie jest to nowa informacja, jednak nawet jeśli większość ludzi uważa, że stosuje podejście zorientowane na klienta w marketingu, rzadko kiedy firmy są w stanie w pełni to wykorzystać.
Powiązany: Czym jest komunikacja marki i jak skutecznie z niej korzystać?
Bain and Company, Zamykanie luki w dostawach, 2005.
Dlaczego podejście zorientowane na klienta w marketingu jest ważne?
Oto kilka statystyk, aby spojrzeć na przyczynę z odpowiedniej perspektywy.
- W 2013 roku 62% konsumentów zmieniło dostawcę z powodu złych doświadczeń – wzrost o 4% w porównaniu z rokiem poprzednim. (Accenture, globalne badanie tętna konsumenckiego, 2013 r.)
- „Zwiększenie wskaźnika utrzymania klientów o 5% zwiększa zyski o 25% do 95%”. (Harvard Business Review, 2014)
- „Tylko 1 na 26 niezadowolonych klientów skarży się. Reszta się kręci. (Huffington Post, 2017)
- Firmy zorientowane na klienta są o 60% bardziej dochodowe niż te, które tego nie robią. (Deloitte)
- Według większości kupujących (86%) jest skłonnych zapłacić więcej za lepszą obsługę klienta. (Superbiuro)
Powiązany: Jak być bardziej włączającym podczas projektowania tożsamości marki
Różnica między utrzymaniem klienta a lojalnością klienta.
Retencja ≠ Lojalność.
Zatrzymany klient to ktoś, kto nadal kupuje produkty Twojej marki, ale klient lojalny by to zrobił woleć kupować od Twojej marki. Wychodzą z siebie, żeby cię szukać.
Możesz skłonić ludzi do powrotu i ponownego zakupu, tym samym ich zatrzymując, ale zatrzymanie to tylko strategia krótkoterminowa. Wprowadza lojalność jako długoterminową strategię, dzięki której istnieje niemal emocjonalny związek między marką a kupującym.
Kultywowanie i budowanie lojalności między marką a klientami poprzez spersonalizowaną komunikację i wymianę ostatecznie poprawi jakość obsługi klienta i pogłębi relacje.
Lojalność to strategia, która opłaca się na dłuższą metę.
Powiązany: Uproszczona lista kontrolna marketingu w erze post-covidowej!
W jaki sposób marketing zorientowany na klienta jest korzystny dla firmy?
Marketing zbudowany z myślą o klientach najlepiej sprawdza się w realizacji głównych zainteresowań. Dlaczego? ponieważ stanowi wartość dodaną ponad wszystko inne. Oto niektóre korzyści płynące z marketingu zorientowanego na klienta:
Wiarygodność, zaufanie i solidna reputacja.
Konsekwentne wywiązywanie się z obietnic firmy da Twoim klientom powód, by wierzyli w Twoją markę biznesową. Twoja firma zyska zaufanie i zaufanie klientów oraz podniesie poziom swojej wiarygodności i reputacji.
Solidna przewaga konkurencyjna.
Kiedy Twoja firma jest zorientowana na klienta, a klienci mówią o niej pozytywnie, jej marka może wznieść się na czołową pozycję, dając jej wyraźną przewagę nad konkurencją.
Zmniejszony stres i tarcie pracowników.
Gdy istnieją jasne, zorientowane na klienta standardy, w które wszyscy pracownicy wierzą i konsekwentnie ich przestrzegają, będą wiedzieć, co i kiedy robić. Te wytyczne mogą zmniejszyć zamieszanie i bałagan wśród klientów, a co za tym idzie, znacznie zmniejszyć tarcia i stres wśród pracowników.
Powiązany: Wybieranie idealnego tła dla Twojego projektu: pełne, gradientowe i obrazowe
Zwiększa liczbę poleceń przekazywanych pocztą pantoflową i oszczędza budżet marketingowy.
Kiedy klienci są zachwyceni Twoją firmą i stale polecają nowych klientów, firma często może dostosować swój budżet marketingowy, aby odzwierciedlić te napływające leady. Pozyskanie nowych klientów wymaga więcej pieniędzy na marketing i reklamę niż zachwyt obecnych.
Zapewnia lepszą trwałość.
Kiedy Twoja firma traktuje wszystkich swoich klientów wyjątkowo dobrze iz szacunkiem, może zmniejszyć ryzyko utraty pracy. Klienci lojalni wobec marki, którzy cenią Twoją firmę i ludzi, mogą być mniej skłonni do rezygnacji, gdy konkurenci kuszą ich atrakcyjnymi „marchewkami”. Ponieważ utrzymanie klientów jest istotnym czynnikiem przyczyniającym się do zrównoważonego rozwoju, Twoja firma jest w lepszej sytuacji, aby przetrwać spowolnienie gospodarcze, kryzysy i inne zagrożenia biznesowe.
Powiązany: Najlepsze sposoby budowania lojalności wobec marki
Jakie są zagrożenia związane z byciem zorientowanym na klienta?
Podczas gdy zorientowanie na klienta jest w większości kojarzone z pozytywnymi wynikami, pojawiają się coraz większe obawy, że zbytnie skupienie się na klientach (zwłaszcza bez pozwolenia) może sprawić, że marketerzy będą wyglądać na inwazyjnych.
Ponieważ coraz więcej firm inwestuje środki, aby zbliżyć się do swoich klientów, ważne jest, aby zdawać sobie sprawę, że istnieją granice, których klienci nie chcą przekraczać.
Hipertargetowanie, zmęczenie wiadomościami i reklamy niewrażliwe na ich sytuację osobistą (np. niechciane reklamy produktów zdrowotnych śledzące osoby z wrażliwymi problemami medycznymi lub reklamy dzieci są kierowane do matek, które doznały poronień).
Specjaliści od marketingu zalecają, aby obecni marketerzy zachowywali neutralną pozycję, aby nie sprawiać wrażenia zbyt natarczywych i przeoczyć potrzeby i obawy swoich klientów. Twój strategia marketingowa firmy a podejście powinno być przyjazne, afirmatywne i ujmujące. To pozostawi na kliencie imponujący ślad, który sprawi, że będzie wracał po więcej.