european union flag meta logo feature

Dlaczego Meta grozi zabiciem Facebooka i Instagrama w Europie

Sekrety LinkedIn – Jak Wykorzystac Potencjal Swojego Profilu 1

Sekrety LinkedIn – Jak Zbudować Markę Osobistą

Poznaj strategie, które przekształcą Twój profil w potężne narzędzie networkingowe na LinkedIn.

Meta, firma macierzysta Facebooka i Instagrama, grozi zamknięciem swojej działalności w Europie, jeśli unijne organy regulacyjne nie zezwolą firmie na udostępnianie danych osobowych użytkowników z powrotem do Stanów Zjednoczonych. Zgłoszenie SEC odnosi się do kluczowego orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Shrems II, w którym uznano, że istniejące od dawna narzędzie wymiany danych UE/USA, Tarcza Prywatności, nie jest już legalne.

Posunięcie to rzuca światło na praktyki gromadzenia i przesyłania danych stosowane przez kilka dużych firm technologicznych, chociaż Meta jako pierwsza wydała oficjalne oświadczenie na temat sytuacji i tego, jak może ona wpłynąć na jej działalność — i jej użytkowników.

Czy Meta ma zamiar wyciągnąć Facebooka i Instagrama z Europy?


Dlaczego Meta grozi wycofaniem Facebooka i Instagrama z Europy?

w całości Zgłoszenie SECMeta wyjaśnia, że ​​ostatnie zmiany w Tarczy Prywatności zasadniczo zmienią ich model biznesowy, uniemożliwiając oferowanie istniejących „produktów i usług” europejskim użytkownikom.

Jeśli nowe transatlantyckie ramy przesyłania danych nie zostaną przyjęte i nie będziemy mogli nadal polegać na SCC lub na innych alternatywnych środkach przesyłania danych z Europy do Stanów Zjednoczonych, prawdopodobnie nie będziemy w stanie oferować szeregu naszych najważniejszych produktów i serwisów, w tym Facebooka i Instagrama, w Europie, które miałyby istotny i niekorzystny wpływ na naszą działalność, sytuację finansową i wyniki operacyjne.

Podstawową działalnością Meta jest sprzedaż powierzchni reklamowych na podstawie danych, które gromadzi o swoich użytkownikach. Konta na Instagramie i Facebooku mają od 400 do 500 milionów użytkowników. Utrata tych danych byłaby niezwykle szkodliwa dla ukierunkowanych reklam Meta (mimo że Meta twierdzi inaczej).

Tak więc w 2011 roku austriacki prawnik Maximillian Schrems przeanalizował 1222 strony informacji na jego temat, które Facebook posiadał po tym, jak poprosił firmę o dane. Odkrył, że Facebook przechowywał informacje, które, jak sądził, usunął z usługi, wraz z innymi informacjami, które zostały udostępnione bez jego zgody. Schrems złożył skargę do irlandzkiego komisarza ds. ochrony danych, gdzie Facebook był zarejestrowany do celów podatkowych.

Powiązane: W każdy sposób Facebook atakuje Twoją prywatność (i jak to zatrzymać)

Cofnijmy się do 2020 r., a Trybunał Sprawiedliwości UE stwierdził, że Tarcza Prywatności, prawo umożliwiające amerykańskim firmom i władzom gromadzenie informacji o obywatelach UE, była zasadniczo wadliwa. Tarcza Prywatności nie zapewniała wystarczającej ochrony danych użytkowników z UE (w UE przepisy dotyczące ochrony danych użytkowników są bardziej rygorystyczne niż w USA) i nie zapewniała obywatelom UE odpowiednich środków do rozstrzygania sporów z rządem USA dotyczących naruszeń prywatności danych osobowych.

Ponieważ mechanizm przesyłania danych Tarczy Prywatności przestanie być zgodny z prawem, firmy takie jak Meta, Google, Amazon i Microsoft będą musiały rozważyć swoją działalność w Europie. Biorąc pod uwagę, że usługi przetwarzania w chmurze oferowane przez Google, Amazon i Microsoft stanowią ogromną część internetu, jaki znamy, Meta nie jest jedyną dużą firmą technologiczną, która boryka się z poważnymi problemami związanymi z danymi.

Czy Meta pociągnie Facebooka i Instagrama?

Większość ekspertów branżowych uważa oświadczenie Meta za pustą groźbę. Organy regulacyjne Unii Europejskiej od miesięcy współpracują ze swoimi amerykańskimi odpowiednikami, próbując ukształtować nową umowę. Po prostu nie przekroczył jeszcze granicy, a ponieważ cena akcji Meta i wartość firmy spadają gdzie indziej, zmiana punktu ciężkości jest użytecznym rozproszeniem uwagi giganta mediów społecznościowych.

Powiązane: Facebook zaczyna tracić użytkowników: oto powód

W e-mailowym oświadczeniu rzecznik Meta powiedział: „Absolutnie nie chcemy ani nie planujemy wycofania się z Europy, ale prosta rzeczywistość jest taka, że ​​Meta i wiele innych firm, organizacji i usług polega na transferach danych między UE a US w celu świadczenia usług globalnych”, powtarzając chęć firmy do pomocy w zawarciu nowej umowy dotyczącej danych.

Krótko mówiąc, wycofanie się Meta z Europy nie przynosi żadnych korzyści. Zatankowałby cenę akcji, wytarłby miliardy z jej wartości i odciął miliony użytkowników od swoich usług. Nie ma wątpliwości, że Tarcza Prywatności ostatecznie wejdzie w życie, ale prawdopodobnie będzie zapewniać bardziej rygorystyczną ochronę danych obywateli UE niż poprzednie porozumienie.

Do tego czasu europejscy użytkownicy Facebooka i Instagrama nie mają się czym martwić.

Podobne wpisy