Psychologia kolorów: jak kolory wpływają na nastrój i zachowania w marketingu? (Część 1)
Kolor odgrywa ogromną rolę w naszym życiu na jawie. Pomyśl o naszym życiu jako o ciągłym kolorowym filmie ze wspomnieniami, traumami, odrębnymi postaciami i incydentami. Zauważysz, że wszystkie nasze interakcje z ludźmi i naszym środowiskiem można powiązać z kolorem. Dodatkowo pomaga nam rejestrować wydarzenia, zapamiętywać i działać zarówno świadomie, jak i podświadomie. Kolor ma również zdolność wpływania na nasz nastrój, nasze wybory i wywoływać emocje. Nic dziwnego, że jest to dziś ogromna część marketingu i brandingu. Przyjrzyjmy się więc głębiej, aby zrozumieć, czym jest psychologia kolorów, jak kolory wpływają na nastrój i jak można ją wykorzystać, aby stworzyć unikalną tożsamość marki.
Uproszczony fakt: Kolory zwiększają świadomość marki o 80%
Powiązany: Psychologia kolorów: jak kolory wpływają na nastrój i zachowania w marketingu? (Część 2)
Czym jest psychologia kolorów?
Psychologia koloru jest zasadniczo nauką o jak kolory wpływają na nastrój i zachowanie. W marketingu i brandingu psychologia kolorów koncentruje się na tym, jak różne kolory wpływają na konsumentów w celu interakcji z marką w celu zwiększenia sprzedaży. Dlatego ważne jest, aby używać kolorów w sposób znaczący podczas tworzenia tożsamości marki i marketingu produktu.
„Ludzie podejmują decyzję w ciągu 90 sekund od pierwszej interakcji z ludźmi lub produktami. Około 62-90 procent oceny opiera się na samych kolorach”. – Singh, S. o „Wpływie koloru na marketing”
Psychologia stojąca za niektórymi z najczęstszych kolorów używanych w brandingu i marketingu
1. Czerwony
Czerwień to mocny i dynamiczny kolor, który jest nie tylko urzekający, ale także niezaprzeczalnie trudny do przeoczenia. Odzwierciedla potrzeby fizyczne i ma poczucie pilności i przyciągania. Ponadto emocjonalnie oznacza miłość, gniew, pasję i niebezpieczeństwo. Psychologia kolorów mówi dalej, że czerwień jest kolorem oznaczającym energię, szybkość, śmiałość i podekscytowanie. W połączeniu z żółtym, czerwony również wywołuje uczucie głodu, dlatego wiele marek spożywczych, takich jak McDonalds, używa tego koloru.
Gdzie często używany jest kolor czerwony?
- Aby zwrócić na siebie uwagę: znaki sprzedaży, znaki stopu, aby wskazać ostrożność!
- Oznaczać miłość
- Filmy akcji i horrory
- Energetyczne i młodzieńcze marki
Uproszczony fakt: Żółty i czerwony razem powodują głód.
Znane marki, które wykorzystują kolor czerwony w brandingu
- Coco Cola
- Kanon
- Netflixa
- KFC
- CNN
2. Żółty
Żółty jest uważany za najszczęśliwszy kolor w spektrum. Dlatego jest ucieleśnieniem życzliwości, a ponadto uosabia radość, optymizm i ciepło. W rzeczywistości, z punktu widzenia psychologii kolorów, żółty stymuluje ośrodek logiczny w mózgu, aby promować entuzjazm i budzić pewność siebie.
Jednak nadużywanie tego koloru może wywołać drażliwość, frustrację, zwątpienie i agresję.
Gdzie często używany jest kolor żółty?
- Skrzyżowania i znaki ostrzegawcze, takie jak niesławny znak radioaktywny.
- Emotikony
- Wyświetlacze okienne
- Firmy oferujące przyjemne, szybkie i dostępne produkty/usługi
Uproszczony fakt: Wśród oceanu kolorów żółty jest kolorem najłatwiejszym do rozpoznania wizualnie.
Znane marki, które używają koloru żółtego w brandingu
- McDonald’s
- Najlepsza oferta
- Powłoka
- Ferrari
- DHL
Powiązany: Dlaczego logo restauracji używa koloru czerwonego i żółtego?
3. Zielony
Zielony jest uosobieniem spokoju, dobrego samopoczucia i relaksu. Dlatego pozwala nam rozróżnić nasze wybory i promuje jasne poczucie logiki. Z punktu widzenia psychologii kolorów zielony oznacza również życie, ponieważ jest tak blisko związany z naturą i wzrostem. Podczas gdy zielony jest również związany z emocjami, takimi jak zazdrość, pozytywne aspekty i logiczne rozumowanie z nim związane przeważają nad negatywnymi.
Często używane miejsca na zieleń
- Dla znaków, które wyrażają polecenia, takie jak prawo, gotowe i gotowe
- Natura i wzrost
- Pieniądze
- Marki i sklepy związane ze zdrowiem
- Restauracje
Znane marki, które wykorzystują kolor zielony w brandingu
- Starbucks
- Planeta zwierząt
- Całej żywności
- Wakacyjny Zajazd
- Spotify
To wszystko na dziś, ale szykujemy więcej! W naszym następnym blogu porozmawiamy o psychologia kolorów niebieskim, pomarańczowym, czarnym i białym.
Uwielbiasz projektować? Uzyskaj wcześniejszy dostęp do uproszczonej, prostej aplikacji spełniającej wszystkie Twoje potrzeby w zakresie projektowania!