Co definiuje rolę stratega mediów społecznościowych
Zostanie strategiem mediów społecznościowych oznacza gotowość do noszenia wielu kapeluszy. Jeśli uważasz, że jest to praca marzeń, musisz wiedzieć, że wiąże się to z dużą ilością pracy.
Ponieważ media społecznościowe stały się przestrzenią, w której każdy szuka rozwiązań swoich problemów, to firmy postanowiły wykorzystać strategów mediów społecznościowych, aby wzmocnić swoje firmy.
Jako marka, w świecie napędzanym przez rynek online, potrzebujesz specjalisty, aby przetrwać i rozwijać się. W ten sposób stratedzy mediów społecznościowych stali się najbardziej poszukiwanymi w branży marketingowej.
Dowiedzmy się więcej o zaletach bycia strategiem mediów społecznościowych!
-
Czym zajmuje się strateg mediów społecznościowych:
1.1. Opracowywać, wdrażać i zarządzać planami social media
1.2. Definiować najważniejsze KPI w mediach społecznościowych
1.3. Zbudować społeczność internetową
1.4. Przeprowadzić analizę konkurencji
1.5. Monitoruj wzmianki o marce
1.6. Zmierz sukces każdej kampanii w mediach społecznościowych
1.7. Zarządzaj i nadzoruj zawartość mediów społecznościowych
1.8. Być wczesnym adaptatorem trendów i technologii w mediach społecznościowych
1.9. Pracować w multidyscyplinarnym zespole
1.10. Śledzić i analizować SEO w celu dostarczenia skutecznych rozwiązań
1.11. Tworzyć sieć kontaktów z profesjonalistami z branży i influencerami
1.12. Zatrudniać i szkolić innych w zespole
1.13. Przekazuj konstruktywne informacje zwrotne -
Jak zostać strategiem mediów społecznościowych
-
Czym różni się strateg mediów społecznościowych od menedżera mediów społecznościowych?
-
Zestaw narzędzi stratega mediów społecznościowych
-
Jakie jest wynagrodzenie stratega mediów społecznościowych?
-
Jakie umiejętności powinien posiadać strateg mediów społecznościowych?
-
Ścieżki kariery stratega mediów społecznościowych
Aby być pewnym siebie i niezwykle skutecznym, strateg mediów społecznościowych musi mieć zarówno umiejętności kreatywne, jak i analityczne.
Nauka, jak zostać strategiem mediów społecznościowych, nie jest łatwa. Wymaga dużo pracy i cierpliwości, aby uzyskać inspirację.
Ta rola przecina kilka działów, od marketingu po rozwój produktu i sprzedaż.
Ta nazwa stanowiska oznacza posiadanie umiejętności takich jak pomiar danych, planowanie, realizacja projektu, copywriting, projektowanie graficzne, produkcja wideo i obsługa klienta.
Uwaga! Strateg mediów społecznościowych działa jako most między firmą a społecznością mediów społecznościowych.
Jeśli pracujesz w dużej organizacji, musisz skupić się na planowaniu, strategii i realizacji kampanii w mediach społecznościowych.
Jednak pracując dla małej firmy, możesz być jednoosobowym lub jednoosobowym show, gdzie służysz jako superbohater, planując i realizując wszystko, co ma związek z mediami społecznościowymi w imieniu organizacji.
Oto lista ról i obowiązków stratega mediów społecznościowych:
1.1. Opracowanie, wdrożenie i zarządzanie planami dotyczącymi mediów społecznościowych
Jedną z kluczowych ról stratega mediów społecznościowych jest identyfikacja demografii potencjalnego klienta, gdzie działają w mediach społecznościowych, jak się komunikują i co ich kręci.
Strategowie mediów społecznościowych analizują trendy społeczne i opracowują plany strategiczne, aby dotrzeć do odpowiednich odbiorców.
Kiedy plan jest w pełni opracowany, należy go wdrożyć i zarządzać nim poprzez kampanie w mediach społecznościowych.
1.2. Zdefiniuj najważniejsze KPI dla mediów społecznościowych
Po opracowaniu kampanii w mediach społecznościowych kolejnym krokiem, który należy wykonać, jest śledzenie wyników. Ale jak to zrobić?
Odpowiedź jest prosta: Poprzez analitykę mediów społecznościowych. (A jeśli wybierzesz narzędzie, które ułatwi Ci pracę – jak Socialinsider – pokochasz ten proces)
Strategowie mediów społecznościowych powinni dogłębnie rozumieć, jak działają media społecznościowe, zawsze mając na oku najważniejsze metryki, które świadczą o sukcesie kampanii.
Zazwyczaj ludzie patrzą na czynniki takie jak udziały, polubienia, komentarze i kliknięcia.Nie można jednak pozwolić sobie na rozwodzenie się nad podstawowymi metrykami.
Inne KPI, takie jak ruch na stronie internetowej, zapisy do programu, wrażenia, wzmianki o marce, zaangażowanie, sprzedaż, zwolennicy i leady są jeszcze bardziej znaczące w ustalaniu skuteczności kampanii dla stratega mediów społecznościowych.
1.3. Zbuduj społeczność internetową na portalu społecznościowym
Zaangażowanie dla stratega social media nie polega na liczbie komentarzy czy polubień. Chodzi o budowanie społeczności.
Nawet jeśli liczby mają znaczenie, ważniejszy jest wpływ.
Jako strateg mediów społecznościowych masz zbudować społeczność, która będzie reagować i będzie lojalna wobec Twojej marki. Różni strategowie mediów społecznościowych stosują różne taktyki, jeśli chodzi o zaangażowanie.
Humor, opowiadanie historii i ankiety to jedne z najpopularniejszych taktyk. Niezależnie od zastosowanej taktyki, należy również połączyć się z publicznością i ustanowić trwałą relację, która wykracza poza sprzedaż i leady.
1.4. Przeprowadź analizę konkurencji
W szybko zmieniającym się świecie, gdzie przeciętny człowiek ma teraz uwagę na poziomie ośmiu sekund, firmy zdecydowanie walczą o uwagę odbiorców.
Strateg mediów społecznościowych musi zrozumieć, co odróżnia jego firmę od ich głównych konkurentów. Trudniejszą częścią jest nauczenie się, jak przełożyć te korzyści na klientów.
Twoje umiejętności analityczne mogą się przydać podczas analizowania krajobrazu konkurencyjnego i ich strategii.
Na przykład, jeśli konkurent używa ofert do przyciągania leadów i ogromnej liczby followersów, strateg mediów społecznościowych musi być tego świadomy.
Stąd musisz monitorować konkurentów i upewnić się, że są na tym samym poziomie co ty lub że jesteś ponad nimi pod względem strategii.
1.5. Monitoruj wzmianki o marce
Rola stratega mediów społecznościowych obejmuje obsługę klienta i PR w przestrzeni cyfrowej.
Musisz monitorować wzmianki o marce, aby upewnić się, że tworzysz szum wśród użytkowników mediów społecznościowych.
Rola ta jest powiązana z zarządzaniem wizerunkiem marki poprzez zapewnienie, że negatywne mity są tłumione zanim się rozprzestrzenią.
W końcu media społecznościowe mogą być bardzo toksyczne, a kampania może skończyć się wywołaniem bardzo negatywnych reakcji.
Strategowie mediów społecznościowych poświęcają również czas na interakcję z odbiorcami, odpowiadając na ich zapytania dotyczące marki lub po prostu odpowiadając na komentarze na stronach mediów społecznościowych.
1.6. Mierz sukces każdej kampanii w mediach społecznościowych
Marketing w mediach społecznościowych wymaga ciągłego wysiłku. Bycie strategiem mediów społecznościowych oznacza życie w niekończącej się historii, z ciągłą pracą przy jednoczesnym skubaniu kreatywnych pomysłów.
Dobre śledzenie i wpływy nie gwarantują leadów i sprzedaży w przyszłości, chyba że utrzymasz i poprawisz statystyki.
Dlatego musisz oceniać każdą ewolucję kampanii indywidualnie, aby zapewnić ciągłą poprawę wydajności. Konieczne jest również comiesięczne śledzenie KPI, aby upewnić się, że zmiany nie pozostaną niezauważone.
Jeśli zauważysz znaczny spadek lub stagnację, musisz przeprowadzić analizę przyczynowo-skutkową i w razie potrzeby zmienić strategię marketingową.
Oprócz przyglądania się wszystkim głównym metrykom, musisz również liczyć się z najnowszymi trendami wśród użytkowników i algorytmów mediów społecznościowych.
1.7. Zarządzaj treścią w mediach społecznościowych
To oczywiste, że treść jest główną atrakcją Twojej marki. Tak jak małpa jest dla pokazu cyrkowego. Dlatego musisz dołożyć wszelkich starań, aby opracować najwyższej jakości treści zgodnie z celami Twojej marki.
Bez treści odbiorcy nie mogą angażować się w relacje z markami. Co więcej, nikt nie chce codziennie oglądać ofert sprzedaży i reklam na swoim feedzie w mediach społecznościowych.
I właśnie wtedy wymyślono strategów mediów społecznościowych. Twoja praca wymaga tworzenia solidnych strategii treści, które są zgodne z potrzebami odbiorców i trendami rynkowymi.
1.8. Bądź osobą wcześnie przyjmującą trendy i technologie mediów społecznościowych
Stratedzy mediów społecznościowych muszą być trendsetterami. Świat cyfrowy jest szybko rozwijający się. Dlatego nie można ignorować zmian, ponieważ mogą one prowadzić do skrajnych strat.
Dlatego powinieneś być jednym z pierwszych, którzy wdrażają lub wypróbowują nowe narzędzia, nawet jeśli ich sukces nie jest udowodniony.
1.9. Pracuj w multidyscyplinarnym zespole
Mówiliśmy wcześniej o tym, że strateg mediów społecznościowych musi nosić wiele kapeluszy. Cóż, jeśli nie wykonujesz wszystkich zadań, to musisz ściśle współpracować ze swoim zespołem, aby zarządzać całym procesem tworzenia kampanii.
W przypadku, gdy jesteś solistą w swojej organizacji, koniecznie skonsultuj się z innymi ekspertami.
Strateg social media współpracuje z copywriterami i projektantami, a także współpracuje z marketingiem, sprzedażą i zespołami ds. rozwoju produktu.
Wiele idzie w strategię i realizację kampanii, a kiedy jeden składnik jest pominięty lub nadużywany, wiele może pójść nie tak.
Musisz być doskonałym graczem zespołowym, jak również zachować otwarty umysł. Powinieneś być w stanie poradzić sobie z krytyką i przyjąć pomysły od innych członków zespołu, aby doskonalić swoje podejścia.
1.10. Śledzić i analizować SEO w celu zapewnienia skutecznych rozwiązań
Nawet jeśli jesteś strategiem mediów społecznościowych, a nie specjalistą SEO, nadal musisz nauczyć się trochę z każdego aspektu związanego z tworzeniem treści.
Musisz upewnić się, że twoje treści (zarówno obrazy, jak i tekst) są zoptymalizowane pod kątem wszystkich wyszukiwarek i platform mediów społecznościowych, z których korzysta twoja marka.
Ponadto, stale sprawdzając wyniki SEO, upewnisz się, że wszystko działa zgodnie z planem.
1.11. Nawiązuj kontakty z profesjonalistami z branży i influencerami
Jak wspomniano powyżej, cyfrowy krajobraz zmienia się szybciej niż możesz sobie to wymarzyć.
Networking jest więc niezbędny, jeśli strateg mediów społecznościowych chce nadążyć za trendami i standardami.
Powinieneś mieć kilka kontaktów influencerów na szybkim wybieraniu. Influencerzy mogą łatwo zmienić losy kampanii, która poszła źle lub kampanii, która nie chce wystartować.
Jednym słowem, sieć strategów mediów społecznościowych jest niemal równoznaczna z ich sukcesem zawodowym.
1.12. Zatrudniaj i szkol innych w zespole
Jesteś odpowiedzialny nie tylko za swoją pracę, ale także za wyniki swojego zespołu. Ponieważ pracujesz z twórcami treści, projektantami i innymi specjalistami, musisz dowiedzieć się, czego szukać podczas rekrutacji nowych pracowników.
Strategowie mediów społecznościowych wiedzą, jakie umiejętności są potrzebne i jaki rodzaj osobowości byłby zbieżny z marką organizacji.
Możesz również oferować sesje szkoleniowe nowym członkom i zapewnić tożsamość marki na życiu w mediach społecznościowych, a nawet wtedy, gdy delegujesz obowiązki.
1.13. Przekazuj konstruktywne informacje zwrotne
Oprócz odpowiadania na obawy i prośby klientów w mediach społecznościowych, musisz również zapewnić informację zwrotną dla swoich współpracowników.
Udowadniając, że jesteś tam, aby zaoferować swoje wsparcie i odpowiedzieć na wszystkie ich pytania, będziesz w stanie wychować silny zespół.
Oferuj swoim kolegom i menedżerom konstruktywne informacje zwrotne, aby uzyskać lepsze wyniki jako zespół, będąc w stanie naprawić to, co nie działa z cierpliwością.
Każdy członek organizacji musi być świadomy tego, co dzieje się online, tak jak jest świadomy działań offline.
Aby rozpocząć karierę jako strateg mediów społecznościowych, musisz najpierw nauczyć się wszystkiego o wszystkich platformach mediów społecznościowych.
Z dobrym zrozumieniem tego, jak działa każda platforma, demografii użytkowników i rodzaju treści odpowiednich dla każdego kanału medialnego, jesteś o krok bliżej do bycia strategiem mediów społecznościowych.
To tylko punkt wyjścia do lądowania dobrych miejsc pracy w tej dziedzinie. Oto kilka strategii, które możesz wypróbować:
- weź udział w konferencjach organizowanych przez influencerów i marketerów cyfrowych i stwórz bogatą sieć
- dołącz do twitterowych czatów i aktywnie w nich uczestnicz, aby poznać, jak to jest zarządzać marką na poziomie osobistym
- dołącz do grup w mediach społecznościowych i obserwuj, o czym ludzie piszą, jak reagują inni użytkownicy i jakie tematy wywołują największe zainteresowanie. Możesz również prowadzić marketing małych firm w takich grupach, w miarę jak będziesz piął się po szczeblach kariery.
- czytaj i subskrybuj blogi, które analizują trendy w marketingu cyfrowym
- bądź wczesnym odbiorcą trendów i narzędzi mediów społecznościowych. To zwiększy Twoją pewność siebie i pomoże Ci ugruntować swoją pozycję jako trendsetter
- nawiąż kontakt z influencerami, aby ustanowić swoją markę osobistą, a także zaoferuje Ci spostrzeżenia na temat tego, gdzie być i jak wylądować koncerty lub prace
- ciesz się byciem w mediach społecznościowych i rozwijaj pasję do pracy. Jeśli nie potrafisz czerpać przyjemności z odpowiadania na pytania odbiorców i zbierania danych, to na pewno nie będziesz cieszyć się pracą jako strateg mediów społecznościowych.
Większość ludzi używa tych dwóch terminów zamiennie, ale istnieją znaczące różnice, o których powinieneś się dowiedzieć.
Menedżerowie mediów społecznościowych skupiają się na codziennych działaniach, jednocześnie angażując się w sprawy klientów i upewniając się, że są zadowoleni.
Z drugiej strony, stratedzy mediów społecznościowych myślą długoterminowo i patrzą na szerszy obraz, opracowując obszerne badania, raporty i plany marketingowe.
Strateg mediów społecznościowych ma szerszy zakres obowiązków, podczas gdy menedżerowie mediów społecznościowych skupiają się bardziej na codziennych działaniach w mediach społecznościowych.
W firmie, strateg mediów społecznościowych pracuje nad wypełnieniem luki między działaniami offline i online.
Z drugiej strony, menedżerowie mediów społecznościowych mogą tworzyć strategie kampanii, ale ich uwaga skupia się na realizacji.
Monitorują zaangażowanie na co dzień i nadzorują sukces poszczególnych kampanii.
Menedżerowie mediów społecznościowych są prawdopodobnie znaleźć w firmach marketingu cyfrowego, podczas gdy strategowie mediów społecznościowych są prawdopodobnie pracować w organizacjach jako wewnętrznych ekspertów lub jako menedżerowie kont w agencjach marketingowych.
W rzeczywistości, te dwa zawody mogą się pokrywać w zależności od wielkości organizacji, zasobów i struktury.
Oto lista narzędzi, które możesz wykorzystać w swojej codziennej działalności jako strateg social media:
Planuj treści i współpracuj z innymi zespołami:
Mierz wyniki swoich kampanii i analizuj działania konkurencji w mediach społecznościowych:
Śledź wyniki SEO
Monitoruj wzmianki o marce:
W oparciu o dane Glassdoor, oto jak wygląda to w przypadku innych podobnych tytułów zawodowych i ich wynagrodzeń w całych Stanach Zjednoczonych:
Strateg mediów społecznościowych może zarobić cokolwiek między 45 000 a 90 000 dolarów rocznie, w zależności od tego, gdzie pracują, jakie studia mają i wymagania pracy.
Oprócz studiów, które musisz mieć w dziedzinach takich jak komunikacja, biznes lub marketing, potrzebujesz również zestawu umiejętności i grubego portfolio.
Umiejętności, które przekształcają a stratega mediów społecznościowych w najlepszego stratega mediów społecznościowych można się nauczyć po drodze, dzięki doświadczeniu, które gromadzisz w czasie.
Oto niektóre z najlepszych umiejętności dla stratega mediów społecznościowych, które mogą naprawdę zmienić sposób, w jaki są postrzegane:
-
Have good communication skills
Kiedy wszystko, co robisz, to mówienie i słuchanie, bardzo ważne jest, aby nauczyć się, jak komunikować się z publicznością, aby zostać usłyszanym.
Posiadanie dobrych umiejętności komunikacyjnych może otworzyć dla ciebie wiele drzwi, podczas gdy mogą pojawić się nieoczekiwane możliwości.
Jeśli również rozwijać treści dla kampanii w mediach społecznościowych, to trzeba asa gry komunikacji, aby zwiększyć liczbę przewodów.
Ustanowienie tonu głosu, ucząc się więcej o swojej publiczności i posiadanie swoich celów może pomóc rozwijać jakości treści, które naprawdę bierze swój komunikat do przodu.
I tak, oprócz zarządzania innymi, Twoja praca w większości przypadków wiąże się z pisaniem. Czy nie jest to najlepsza część? W przeciwnym razie, dlaczego byłbyś tutaj! Posiadanie umiejętności copywriterskich jest koniecznością.
Ponieważ będziesz opracowywał plany marketingowe i strategie marki, musisz ustalić, na czym się skupisz, patrząc na cele swojej firmy.
Jasne, że inspiracja jest ważna, ale musisz też nauczyć się „jak”, które leży u podstaw pisania treści.
Te umiejętności pisania będą napędzać Twoją markę na drodze do sukcesu.
-
Korzystaj szeroko z platform mediów społecznościowych
Bycie fanem platform social media to plus. To może być łatwo linia w opisie pracy dla nowego stanowiska mediów społecznościowych w firmie.
Nauka poruszania się po każdej platformie mediów społecznościowych, wiedza o tym, jakiego tonu używać w swoich postach w zależności od rodzaju publiczności, którą masz, i dowiedzenie się, jaki jest najlepszy czas publikowania, to sztuczki, które mogą pomóc ci w dotarciu do głębi mediów społecznościowych.
A kiedy uda ci się poznać wszystkie sekrety i zagadki kanałów mediów społecznościowych, wtedy jesteś godny zostania strategiem mediów społecznościowych.
Prawdą jest, że nowe aktualizacje pojawiają się każdego dnia, ale najważniejsze jest, aby nadążyć za ewolucją każdej platformy mediów społecznościowych. Musisz upewnić się, że podążasz za najnowszymi trendami.
Kiedy chcesz pracować jako strateg mediów społecznościowych, wiesz, że musisz patrzeć na większy obraz. A mówiąc o obrazach, może być dla ciebie wielką zaletą posiadanie pewnych umiejętności graficznych.
Nawet jeśli pracujesz z zespołem specjalistów, nadal musisz nauczyć się podstaw projektowania graficznego, aby pokazać swoim współpracownikom, czego od nich oczekujesz.
W ten sposób łatwiej będzie Ci ułatwić komunikację z zespołem.
Możesz wykorzystać swój artystyczny talent i wizję, aby opracować infografiki i wykresy do swoich nowych opracowań wpisów na blogu bez pomocy grafika.
Jeśli pracujesz jako freelancer lub w agencji, masz portfolio klientów, za które jesteś odpowiedzialny.
Zarządzanie klientami i ich kampaniami w mediach społecznościowych polega na Twoich umiejętnościach planowania.
Wiedza o tym, jak rozłożyć swoje wysiłki i zasoby, aby opracować skuteczne kampanie dla marek, którymi zarządzasz, jest sztuką.
Musisz sparować idealne wyczucie czasu z dobrymi umiejętnościami komunikacyjnymi i top notch content.
W ten sposób będziesz w stanie zapobiec i ostatecznie rozwiązać każdy problem, który może wystąpić z Twoimi klientami. Zarządzanie klientami prowadzi do lepszego zarządzania czasem dla siebie.
Posiadanie studiów, które rekomendują Cię na stanowisko social media strategist nie zawsze prowadzi do zajęcia tego stanowiska. Nie powinieneś jednak tracić nadziei.
Istnieje mnóstwo innych stanowisk w tej samej branży, do których mógłbyś się nadawać. W przypadku, gdy potrzebujesz zmiany otoczenia, świeżego startu lub po prostu nowego kierunku kariery, zawsze możesz poszukać pokrewnych zawodów.
Oto lista innych ścieżek kariery dla stratega mediów społecznościowych:
- Content Strategist
- Starszy kierownik ds. marketingu
- Director of Strategy
- Creative Director
- Content Manager
- Media Supervisor
- Młodszy Strateg Mediów Społecznych
- Associate Social Media Strategist
- Digital Analyst
- Digital Marketer
- Digital Strategist
- Online Marketing Manager
Final thoughts
Życie zawodowe stratega mediów społecznościowych wygląda jak życie biegacza w cyrku, uczącego się, jak zrobić to wszystko, a jednocześnie w idealnej równowadze.
Najlepsze jest to, że cały ten wysiłek się opłaca, kiedy wiesz, że możesz użyć swojej kreatywności i połączeń, aby magia wydarzyła się dla marki, dla której pracujesz.
Satysfakcja jest ogromna, gdy widzisz wyniki swoich kampanii w mediach społecznościowych, podczas gdy również zrozumieć znaczenie pracy zespołowej.
To może być praca marzeń, jeśli jesteś gotowy, aby zobowiązać się i przekształcić swoją pasję w sposób życia.
Powiązane artykuły:
Jeden komentarz
Możliwość komentowania została wyłączona.