Social Media Analytics – jak patrzeć na dane
Żyjemy w czasach, w których platformy social media stały się drugim domem dla zdecydowanej większości ludzi.
Jest oczywiste, że te narzędzia mediów społecznościowych stały się przyszłością marketingu w chwili, gdy zostały uruchomione.
Teraz, gdy liczysz na społeczności internetowe, które zbudowałeś wokół swojej marki, musisz sprawdzić analitykę mediów społecznościowych, aby zobaczyć, co utrzymuje świat w ruchu i jak działa twoja strategia marketingowa.
Czy jesteś gotowy, aby dowiedzieć się wszystkiego, co musisz wiedzieć o analityce mediów społecznościowych?
- Czym jest analityka mediów społecznościowych?
- 7 korzyści z analityki mediów społecznościowych
- Segmenty analityki mediów społecznościowych
- Najlepsze narzędzia do analityki mediów społecznościowych
- Na jakie metryki mediów społecznościowych powinieneś zwrócić uwagę
- Jak śledzić dane dotyczące wydajności analityki mediów społecznościowych
- Czym jest social media listening
Analityka mediów społecznościowych polega na ilości danych zebranych za pośrednictwem Twoich platform mediów społecznościowych, które oferują Ci wgląd w ewolucję Twojej strategii marketingowej.
Za każdym razem, gdy publikujesz nową treść w mediach społecznościowych, dane społeczne będą generowane automatycznie.
Lubi, komentarze, sentyment, reakcje, akcje, retweety itp. to informacje, które pomogą Ci w kampanii marketingowej w mediach społecznościowych w drodze do sukcesu.
Analytics dla mediów społecznościowych pomaga marketerom zaprojektować i wdrożyć lepszą strategię mediów społecznościowych w oparciu o potrzeby ich publiczności i pragnienia klientów.
Posiadanie dostępu do szerokiej gamy metryk mediów społecznościowych pozwala zobaczyć, co działa i co wymaga zmiany, jeśli chodzi o zawartość mediów społecznościowych.
Ponieważ Twoim głównym celem jest przyciągnięcie większej liczby klientów, powinieneś zawsze skupiać się na zmianie swojej strategii, aby dopasować ją do demografii, takiej jak wiek, płeć, lokalizacja, najlepszy czas delegowania i więcej.
Nie zapominaj, że Twoja publiczność w mediach społecznościowych ma wszystkie oczy skierowane na Ciebie. Dlatego należy upewnić się, że malują wspaniały obraz o swojej marce i że liczby, wykresy i dane wspierają to wszystko.
Dzięki mocy analityki social media możesz zobaczyć, które platformy social media najlepiej sprawdzają się dla Twojego biznesu i włożyć w nie wszystkie swoje wysiłki.
Co więcej, zawsze możesz porównać obecne kampanie z poprzednimi, zwłaszcza jeśli mają podobny cel.
W ten sposób będziesz mógł śledzić zmiany, które mogły pojawić się w zachowaniu lub zainteresowaniach Twoich fanów.
Tworząc strategię mediów społecznościowych, musisz wziąć pod uwagę kilka kluczowych taktyk, dla których analityka mediów społecznościowych odgrywa główną rolę:
- Mierz zaangażowanie według kanałów społecznościowych
- Porównuj swoje trwające kampanie w mediach społecznościowych
- Uzyskaj wgląd od swoich konkurentów
- Śledź wyniki kampanii influencerów
Analityka mediów społecznościowych dostarcza Ci przydatnych danych, które pozwolą Ci zbudować potężną strategię marketingową, dzięki której będziesz mógł zostać asem w grze.
Raporty analityczne dla mediów społecznościowych pomagają zwiększyć świadomość marki, rozwijać lepsze treści i budować lojalną społeczność w świecie online, która jest zawsze zadowolona z obecności w mediach społecznościowych.
Tak, media społecznościowe to nie wszystko o ładnych zdjęciach i filmach z niesamowitymi edycjami.
Za tym wszystkim kryje się social media manager, który wkłada w to mnóstwo pracy, siedząc na stosach danych, jednocześnie okresowo śledząc najważniejsze metryki, aby mieć na uwadze ewolucję swojej marki.
A ponieważ wiemy, że wszystko, co warto mieć, jak sukces, nie przychodzi łatwo, jako marketer musisz dążyć do tego, aby wszystko było dobrze.
Możliwość opracowania czegoś większego i lepszego niż to, co mają Twoi konkurenci, to trudne wyzwanie, ale wynik jest niezwykle satysfakcjonujący.
Oto korzyści z analityki mediów społecznościowych:
- Opracowanie dobrze zbadanych kampanii w mediach społecznościowych
- Wspieraj swój ROI (Return of Investment)
- Śledź efektywność swojego zespołu
- Znajdź modne tematy
- Porównaj się z konkurencją
- Podejmuj lepsze decyzje biznesowe
- Poznaj influencerów odpowiednich do kampanii Twojej marki
Wszystkie te korzyści dadzą Ci impuls, którego potrzebujesz, aby Twoje treści były interesujące, Twoi odbiorcy ciekawi, a konkurencja wściekła.
3.1 Analityka publiczności
Rozpoczynając kampanię w mediach społecznościowych, jedną z pierwszych rzeczy, które należy zrobić, jest przyjrzenie się swoim odbiorcom.
W przeciwnym razie, jak masz dostarczyć rodzaj treści, które chcieliby zobaczyć i są zainteresowani?
Nawet jeśli może wydawać się niemożliwe, aby Twoje treści w mediach społecznościowych były uwielbiane przez wszystkich, powinieneś zrobić wszystko, co w Twojej mocy.
Po pierwsze, musisz skierować swoje posty do tych konkretnych użytkowników, którzy wykazują zainteresowanie tymi samymi tematami.
Poświęcając czas i jasno określając swoją publiczność, nie tylko zwiększasz szanse na zdobycie lojalnej i autentycznej społeczności, ale także masz możliwość zaoszczędzenia trochę pieniędzy – jeśli myślisz o reklamach – co omówimy później.
Teraz pomyśl przez chwilę. Jak opisałbyś swoją idealną buyer persona?
Jak stare lub jak młode są osoby, do których chcesz dotrzeć?
Jak wygląda ich zachowanie w sieci? Jakie mają potrzeby?
To wszystko są pytania, na które analityka mediów społecznościowych może dać Ci odpowiedź. Jak bardzo jest to wspaniałe?
Po tym jak dowiesz się o swoich potencjalnych klientach, możesz zacząć myśleć o kreatywnych koncepcjach i strategiach komunikacji.
3.2 Analityka wydajności
Kiedy opracowujesz swoje pierwsze posty w mediach społecznościowych, musisz pomyśleć o mierzeniu ich wydajności.
W ten sposób dowiesz się, jaki rodzaj treści jest odpowiedni dla każdej platformy mediów społecznościowych, dostosowując swoją strategię do potrzeb potencjalnych klientów.
Aby dowiedzieć się więcej o wydajności swoich mediów społecznościowych, najlepiej sprawdzić analitykę mediów społecznościowych.
Posiadanie strategii marketingowej oznacza wiedzę o tym, jak dostosować swoje główne idee do różnych odbiorców, na różnych platformach.
Analityka kampanii w mediach społecznościowych może zaoferować Ci wgląd w to, jaki rodzaj kampanii najlepiej sprawdza się na różnych platformach mediów społecznościowych i pomóc Ci podejmować lepsze decyzje w przyszłości.
Spojrzenie na metryki mediów społecznościowych pomoże Ci ustalić, jakie wysiłki musisz podjąć, aby poprawić swoją grę.
3.3 Analityka nastrojów fanów
Twoim głównym celem jest rozpowszechnianie informacji o Twojej marce, produktach i usługach, pokazując wszystkim, jak bardzo jesteś dumny ze wszystkiego, co osiągnąłeś.
Oczywiście, marki uwielbiają, gdy ludzie angażują się w ich posty i komentują, ale są chwile, kiedy nie można tego uznać za dobry znak.
Mówią, że nawet zła prasa jest dobrą prasą, ale jeśli spojrzymy na ogromne katastrofalne wyniki dla firm, które wydarzyły się z powodu niektórych błędów komunikacyjnych lub nieporozumień, to już nie wydaje się.
Analityka sentymentu mediów społecznościowych nie może być pomijana po prostu dlatego, że ma moc zapobiegania poważnym kryzysom komunikacyjnym. A bądźmy szczerzy, nikt nie jest w nastroju do zajmowania się kryzysem, prawda?
3.4 Analityka zarządzania społecznością
Informacja zwrotna jest zawsze pomocna, nawet jeśli otrzymujesz pozytywne lub negatywne komentarze.
Rozważ zaangażowanie wszystkich swoich zwolenników, niezależnie od tego, w jaki sposób już wcześniej postrzegali Twoją markę.
Im więcej wchodzisz w interakcje ze swoimi zwolennikami i im więcej odpowiadasz na ich pytania i zapytania, tym szybciej ich przekonasz do siebie. Może nawet będziesz miał szansę zamienić ich w ambasadorów marki.
Aby zbadać, jak otwarta jest Twoja marka w komunikacji z klientami, będziesz chciał spojrzeć na średni czas reakcji Twojej strony, który wskaże, jak długo trwa Twoja strona, aby odpowiedzieć swoim klientom.
Ten aspekt procesu komunikacji jest bardzo ważny, ponieważ jest jednym z wyznaczników sentymentu, o którym mówiliśmy wcześniej.
Aby dowiedzieć się, dlaczego porównywanie swojej marki z innymi jest ważne, pójdziemy jeszcze dalej.
Nie tylko, że musisz porównywać swoje wyniki z głównymi konkurentami, ale z całą branżą, której jesteś częścią.
To może wydawać się dużo pracy, i prawdę mówiąc, to rzeczywiście jest.
Jednakże, pozostając na bieżąco z najnowszymi trendami w swojej branży pomoże Ci zrozumieć, jak Twoja strategia marketingowa powinna być ukształtowana, aby uzyskać sukces, który jesteś po.
Ważną wzmianką o wszystkich tych segmentach analityki mediów społecznościowych jest to, że muszą być one stale nadzorowane.
Ważne czynniki społeczne i ekonomiczne, takie jak na przykład pandemia COVID19, mogą generować duże zmiany w zachowaniu klientów online.
Dzięki stałemu monitorowaniu danych, marki są w stanie szybciej i skuteczniej dostosować się w przypadku kryzysu.
UWAGA: Socialinsider jest jednym z narzędzi mediów społecznościowych do raportowania, które oferuje analizę konkurencji i benchmarking branżowy. Rozpocznij bezpłatną próbę!
Oprócz śmiałych inicjatyw promowania produktów marketerzy mogą wymyślić, aby zrealizować wybitne kampanie komunikacyjne, duża część budżetu marketingowego zawsze będzie skierowana na reklamy.
A kiedy w grę wchodzą ogromne kwoty pieniędzy, trzeba się upewnić, że wyniki są na miarę inwestycji. Dlatego analityka social media dla Twoich reklam jest kluczowa.
Przede wszystkim musisz upewnić się, że treść zainwestowana w Twoje reklamy jest kuloodporna. Poświęć czas na analizę swoich odbiorców, dowiedz się, z jakimi treściami najbardziej rezonują, a następnie zacznij tworzyć swoje kampanie reklamowe.
Stałe sprawdzanie analityki kampanii reklamowych w mediach społecznościowych pomoże Ci je zoptymalizować, a także Twój budżet.
W wyłaniającym się cyfrowym krajobrazie, jakiego doświadczamy obecnie, gdzie coraz więcej marek walczy o uwagę użytkownika, musisz zawsze mieć oko na swoją konkurencję.
Robiąc analizę konkurencji, aby naprawdę zrozumieć, jak możesz ich przewyższyć, musisz zobaczyć cały obraz.
Oznacza to, że musisz przejść przez wszystkie przedstawione tu analityki mediów społecznościowych, badając ich strony tak, jak robisz to ze swoimi.
UWAGA: Możesz przeanalizować wydajność swoich reklam za pomocą Socialinsider i zorientować się, ile Twoi konkurenci inwestują również w płatne.
3.7 Analityka influencerów
Jest taki moment w życiu marketera, kiedy decyduje się on na zwiększenie swojej obecności w mediach społecznościowych poprzez współpracę z influencerami.
Cóż, kiedy nadejdzie ten czas, musisz mieć na uwadze kilka przydatnych rzeczy.
Pracując z influencerami musisz zrobić dokładny research, aby upewnić się, że znajdziesz tych właściwych dla swojej marki.
Pomyśl o swoich odbiorcach i o tym, z kim Twoja społeczność może rezonować.
Czy dobrze pasują do Twojej firmy?
Prowadząc badania nad influencerami, musisz też zwrócić uwagę na kilka metryk, aby zrozumieć ich wyniki i zidentyfikować ewentualne bóle lub zyski, jeśli zdecydujesz się na współpracę z nimi.
Dzięki szybkiemu spojrzeniu na te analityki mediów społecznościowych influencerów będziesz w stanie powiedzieć, kto ma potencjał, by odnieść sukces w opowiadaniu historii Twojej marki:
- wskaźnik zaangażowania
- ewolucja konta
- częstotliwość postów
- wydajność treści w mediach społecznościowych
Socialinsider
Socialinsider to narzędzie do analizy mediów społecznościowych, które zapewnia analitykę i raportowanie mediów społecznościowych premium, wgląd w konkurencję, metryki marki i raporty z kampanii w mediach społecznościowych jako rozwiązanie punktowe.
Dzięki Socialinsider możesz mierzyć wydajność wszystkich swoich kont społecznościowych w tym samym czasie i śledzić wszystkie ważne metryki, w tym współczynnik zaangażowania, zasięg, wrażenia, wzrost liczby zwolenników, ewolucję postów, demografię i wiele innych.
Możesz również uzyskać dostęp do szczegółowych informacji na temat dowolnego profilu społecznego lub hashtagu, przeprowadzić benchmarking konkurencji i wygenerować raporty gotowe do prezentacji.
Hootsuite
Hootsuite to platforma, która przydaje się każdemu menedżerowi mediów społecznościowych, od planowania postów i organizowania treści do analizowania ROI i tworzenia analityki mediów społecznościowych.
To narzędzie analityczne pozwala zarządzać wszystkimi kontami sieci społecznościowych z jednego miejsca. Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube i Pinterest są uwzględnione.
Możesz podejmować lepsze decyzje marketingowe z Hootsuite, uzyskując wgląd w to, jaki rodzaj treści działa najlepiej lub monitorując wpływ swoich inicjatyw w mediach społecznościowych.
Sprout Social
Sprout Social to oprogramowanie do zarządzania i optymalizacji mediów społecznościowych, które pomaga zarządzać wszystkimi publikacjami w mediach społecznościowych, zaangażowaniem i analityką w jednym miejscu.
Jego narzędzie do analizy mediów społecznościowych ma tę zaletę, że przyspiesza proces gromadzenia danych, umożliwiając zobaczenie szerokiego obrazu, a tym samym poprawę strategii społecznej.
Iconosquare
Jest to narzędzie do analizy mediów społecznościowych i wydajności, które pomaga klientom w śledzeniu wzrostu kanałów i optymalizacji strategii mediów społecznościowych.
Możesz zautomatyzować swoje konta na Instagramie, TikTok, LinkedIn, Facebooku i Twitterze za pomocą Iconosquare.
Oferuje zaawansowane usługi analityczne, publikacyjne i monitorujące dla małych firm, organizacji i agencji.
Jeśli chodzi o spojrzenie na rozwój Twoich kampanii w mediach społecznościowych, najlepiej skupić się na najważniejszych metrykach, aby śledzić zachodzące zmiany.
Metryki mediów społecznościowych oferują Ci spostrzeżenia, których potrzebujesz, aby stworzyć potężne treści, które z pewnością będą miały wpływ na Twoich czytelników.
Oto lista najważniejszych metryk mediów społecznościowych, które powinieneś mieć na oku, sprawdzając swoje narzędzie analityczne:
- Zasięg – Odnosi się do całkowitej liczby unikalnych odwiedzających, którzy zobaczyli Twoje treści.
- Impressions – Odnosi się do całkowitej liczby wyświetleń treści w feedzie użytkownika.
- Średni wskaźnik zaangażowania przez followersów– Mierzy poziom interakcji konta poprzez publikowane treści, podzielony przez liczbę followersów i pomnożony przez 100, aby uzyskać wartość procentową.
- Średni wskaźnik zaangażowania według zasięgu– Ujawnia, ile osób weszło w interakcję z Twoimi postami spośród tych, którzy widzieli Twoje posty poza Twoimi followersami. Jest on obliczany przez podzielenie zaangażowania postu do zasięgu, wszystko pomnożone przez 100.
- Zaangażowanie – Ta metryka mediów społecznościowych określa liczbę polubień i komentarzy, które post otrzymuje w określonym czasie.
- Best posting time – Czas, w którym można uzyskać wyższy wskaźnik zaangażowania w wybranym okresie czasu.
- Odsłony wideo – Ta metryka uwzględnia wszystkie odsłony wideo, które dana treść wideo zebrała w czasie.
- Demografia – Ta metryka zawiera dane, które musisz znać o swoich odbiorcach, takie jak grupa wiekowa, płeć i lokalizacja.
6.1 Zbierz wszystkie swoje dane z mediów społecznościowych
Niezależnie od narzędzia do analizy mediów społecznościowych, które wybierzesz, pierwszym krokiem jest upewnienie się, że zbiera ono dane ze wszystkich istotnych i dostępnych źródeł.
W zależności od tego, który segment wybrałeś, który jest zgodny z Twoimi celami marketingowymi, upewnij się, że narzędzie analityczne dostarcza Ci wszystkich danych, których potrzebujesz, aby stworzyć przegląd.
6.2 Stwórz benchmarki mediów społecznościowych
Kolejnym istotnym krokiem w procesie analityki mediów społecznościowych jest ustalenie benchmarków.
Przeprowadzenie analizy konkurencyjnej na temat swoich głównych konkurentów lub całej branży może pomóc w ulepszeniu strategii treści, odkryciu strategii konkurencji na portalach społecznościowych, lepszym zaplanowaniu budżetu i byciu na bieżąco z najnowszymi trendami w branży.
6.3 Wygenerowanie raportu analitycznego mediów społecznościowych
Podczas gdy tworzenie raportów analitycznych może wydawać się przerażające i czasochłonne, z odpowiednim narzędziem, może to być łatwy proces.
Idealnie, powinieneś być w stanie wygenerować raport analityczny mediów społecznościowych w zaledwie kilka kliknięć, a Socialinsider jest narzędziem, które robi to za Ciebie.
Możesz również tworzyć raporty white-label, dzięki czemu możesz używać swojego logo i kolorów marki.
6.4 Wyciągnij wnioski i podejmij działania
Po wygenerowaniu raportu z analizy mediów społecznościowych, upewnij się, że wyciągnąłeś jakieś wnioski, niezależnie od tego, czy zidentyfikujesz jakieś trendy i nowe możliwości, czy też poprawisz doświadczenia swoich klientów lub strategię treści.
6.5 Powtórz proces
Prowadzenie raportu analitycznego z mediów społecznościowych nie jest czymś jednorazowym. Jeśli do tej pory nie generowałeś regularnie takich raportów, czas włączyć to do swojej ogólnej strategii.
Ustal jasne ramy czasowe dla powtarzania tego procesu i rób notatki, aby zobaczyć, jak twoja wydajność zmienia się w czasie.
7. Co to jest social listening
Social listening dostarcza Ci dodatkowych spostrzeżeń dotyczących interakcji odbiorców z Twoją marką. Zasadniczo, narzędzie to analizuje ogólny krajobraz na platformie mediów społecznościowych dotyczący tego, jak postrzegana jest Twoja marka i jak użytkownicy reagują na Twoje kampanie.
Twoim głównym celem jest zebranie jak największej liczby pozytywnych reakcji na Twoje kampanie marketingowe.
Dzięki social listening, otrzymujesz więcej danych na temat nowych tematów, które są interesujące dla Twojej firmy i są związane z tymi, które już eksplorowałeś w swoich treściach.
Szeroko poznając krajobraz, będziesz mógł rozwinąć tylko te elementy, które dostarczą Ci potrzebnych informacji do uzupełnienia strategii marketingowej.
Dzięki social listening będziesz mógł opracować treści, w których oprzesz się nie tylko na raportach branżowych, ale także na wzmiankach Twoich odbiorców i hashtagach kampanii.
Końcowe przemyślenia
Bycie marketerem nie oznacza tylko tęczy i motyli. To ciężka praca, strategie, które trzeba wprowadzić i kampanie, które trzeba budować, patrząc na dane.
Nawet jeśli nie wszystko brzmi fajnie, musisz sprawić, by każdy wysiłek liczył się na koniec dnia, kiedy patrzysz na wyniki swojej marki.
U podstaw analityki mediów społecznościowych leży wiązka danych na temat Twojej strategii marketingowej i odbiorców, która pomoże Ci podejmować świadome decyzje biznesowe.
I spójrzmy prawdzie w oczy! Nie można zarządzać tym, czego nie można zmierzyć.
Należy pamiętać, że zawsze są nowe rzeczy do odkrycia i mam nadzieję, że ten przewodnik analityki mediów społecznościowych jest właśnie dla Ciebie i Twojej marki
Powiązane artykuły: